Олена Більчук. «Видимість» («У танці відстаней», розділ 15, фантастика, начерк)


 

 

 

Олена Більчук

ВИДИМІСТЬ

(«У танці відстаней», розділ 15, фантастика, начерк)


Просто вітер. Просто був сильний вітер. Тому придорожні квіти надвечір пахнули пилом і димом, не квітами. Ледь квітами.

Вітер посилився і пил став видимим. Ще є видимість Сонця. Наче воно віддалене. Наче його видимість десь із Марсу.

На екрані засвітилося червоним: Марс. Станція 10-23. Звіт.

А також нове повідомлення.

Уля вдягнула навушники й увімкнула білий шум.

Звіт виявився привітанням «марсіан» із приєднанням до їхньої команди на два роки. З круговим підписом, як то бувало в середньовіччі. Тоді так робили, щоб приховати заводіїв. А тепер? Ніби промені Сонця на старому дитячому малюнку. Уля пригадала дотик до графіті у Софії Київській. Можна ризикнути сказати, до соціальної мережі, що була тисячу років тому. Іноді доторкнутись до чогось, наче доторкнутись до всього.

Знову  повідомлення — ні, не від Сани. Знову не від Сани.

Сестра не схвалює її рішення приєднатись до марсіанської міжнародної станції. «Та, зрештою, що вона собі надумала? — розгнівалась Уля. — Старша на якісь секунди і опікується мною, ніби мама. Чи молодша років на десять сестра-підліток», — й вимкнула навушники.

На екрані блимнуло сповіщення — щодо тесту.

***

Незадовго вибори, в яких Уля  вирішила взяти участь, і це буде для неї вперше. Якщо все вдало  складеться, то голосуватиме вже з Марсу, але, щоб отримати допуск, необхідно пройти тест. Проте без прохідних балів і не надто великий — це просто нагадування про важливість зваженого рішення?  

Спочатку питання з однозначними відповідями, щодо поточної ситуації.  

Що ж: так, ні, ні так.. так. Є.  

Тепер на загальну обізнаність у праві.

У джерелах інформації та їх маркуванні.

«Інформаційних бульбашках», з яких, за бажанням, не так і складно вийти.
Особливостях вічової та сучасної майданної культури.

А потім — своє розуміння тих чи інших визначень і понять — і ці відповіді можуть бути короткими чи розгорнутими; і їх також можна написати анонімно чи відкрито, і тоді, за бажанням, проглянути навмання чи через пошук відкриті відповіді інших учасників.

Хоча такі слова, як «ліві», «праві», інші — вже давно не читаються поза контекстом. І в сучасності майже не вживаються.

На екрані замигтіла доріжка слів. Уля натиснула «стоп».

«Геополітика».

«Геополітика — гра в шахи живими фігурами не на своєму полі», — швидко відбила Уля.

Потім додала: «Часто за цим — бажання розширення контрольованого простору попри все». Видалила.
Бронетанкове бажання розширення простору.

Уля заплющила очі.

За вікном шумів і гомонів Київ. Рух авто не приглушувався зовсім. Щоб можна його було почути трохи на віддалі. І раптом вона згадала декілька рядків з поеми Байрона «Чайльд Гарольдове паломництво»:
Imperial anarchs, doubling human woes!
God! was thy globe ordained for such to win and lose?
«Показати «геополітика» у словнику чи інші відповіді?».

Не зараз.

Надворі начебто розвиднилось. Пилова буря нарешті й несподівано минула. Відчиняючи вікно, Уля побачила, як у сіро-палевому синьому небі пролетів літакомобіль кольору недостиглого етею, такий, як в Устима. І це точно не він.

***

Друзі теж не схвалюють її рішення полетіти на  Марс.

Після того, як дослідження зайшли в глухий кут —  хоч у воду — Василь, Устим та Уля таки вирішили стрибнути у воду. Тобто продовжити навчання в університеті, в якому вже працювала Богдана.  Адже за освітою вони більше пілоти, ніж науковці.

Університет відкрив філію в oднoму із не так давно побудованих розумних міст.

Цікаво, наскільки мешканці такого міста  регулюють кількість допомоги IoT. Тривалий комфорт і безпека притуплюють чуття. Якби в цій старенькій квартирці було впроваджено IoT, сенсори «відчули» б, наприклад, задуху раніше за неї і система фільтрації очистила б повітря в кімнаті. Чудова річ, коли необхідно убезпечитись від чогось, що за межами чуття, і для екстремальних умов. Таких, як на космічній станції. Все ж в основі наших здобутків — спостереження і взаємодія з природою. Крім того, непередбачена відмова системи — і ось, для твердої страви ти беззубий.

О, перекусити щось їстівне. До речі, було б не погано.

З вікна кімнатки, де тепер мешкала, не видно річку, але пристань була майже поряд. Уля вирішила пройтися набережною до невеличкої кав’ярні на колесах — переобладнаного старого автобуса.  
Виходячи з дому, про всяк випадок, прихопила маску. Напрацьована дисциплінованість таки давалася взнаки. Озирнулась — з підвіконня зазирав на вулицю вазончик бегонії.

«Він — мої «вівці мої, вівці», — подумала Уля. — Лише він».

Вибач, друже, не зможу взяти тебе з собою на Марс.

***

Вода засвітилася. Уля призупинилась. Боковим зором бачила вервечки людей, що тягнулися пішохідним мостом до Труханового острова, потім — людей на парковому, до Володимирської гірки, вервечки машин на шосе.

Ми обмежені можливостями чуття. І можемо затримати увагу на чомусь — й водночас, так чи інакше, сильніше чи тихо, відчувати інше, інших. І таке нагадування про «завжди є й інше» — допомагає перемкнути увагу зі звичного чи хвилюючого, щоб спробувати знайти шлях зрозуміти когось, щось. А ще ми обумовлені фізичним станом, досвідом настільки, що є версія, що немає свободи волі, і все ж є вловимість «перехрестя», змога скерувати увагу, обрати шлях із можливих, часто непередбачуваних. Навіть якщо рух на ньому спершу лише на міліметри. Наче в народних казках про роздоріжжя.

Кав’ярня, майже поруч із мостом, виявилася зачиненою, хоча була субота. З вікна визирав старомодний перекидний календар, що стояв на столику. Ніби піднявся навшпиньки й зазирав у майбутнє. Адже  у кав’ярні був ще липень. Зачинено відтоді чи забули перегорнути сторінку?

Навколо зашуміло листя: знову пориви вітру.

І променів сонця.  

Петриківський розпис .

Намальованість часу.

Вітер на мосту, посередині ріки, сильно сильніший.

Настільки, що якби не люди поряд, то, здається, можна було б гукнути або заспівати на повну — і ніхто не почує. Як у неспокійне море. Але зараз пориви вітру, і вони, наче хвилі, що наближаються і  віддаляються. Так співає фаду Кармінью. Так звучить бандура в козацькій Думі про Олексія Поповича.

Добре, що пил проминув. І Сонце вже не здається віддаленим. Точніше, декілька годин тому воно було приглушеним. Ніби біль за болетамувальним. Чи вибухи за навушниками. Ні, невдалі порівняння. Не про Сонце-Сонечко.  

Хоча — мине багато-багато років — і необхідно людям буде, якщо ще житимуть, переселятися кудись подалі звідси. «Шити-білити: а вже завтра Великдень» — так не спрацює з грандіозним переселенням, тому не тільки з любові до відкриттів досліджується космічний простір. Хоча після згортання Великої міжгалактичної програми популярність цієї теми дещо пригасла.

Подекуди почали запалюватися міські вогні.

Отож друзі — окрім Улі, яка спробує навчатись заочно, та ще й запланетно, — вирішили оселитися в нещодавно збудованому місті.

І є ще одне.  Це місто — одне із експериментальних поселень,  має  ресурсно-орієнтовану економіку, про яку писав ще Жак Фреско. Утопія? Утопія — ще одне слово-слівце-словисько.

«Стрибнути у воду, тобто в утопію», — Уля трохи перехилилася через огорожу мосту, щоб поглянути на воду.

— З вами все гаразд?

— Так, я просто дивлюся на воду.

— Вибачте, моя професія озивається. Гарного вечора.

«Навзаєм», — не встигла відповісти Уля, очевидно, незнайомець поспішав.

Завтра вона послухає аудіокнигу Жака Фреско «Все найкраще, що не купиш за гроші».

Вітер знову притих. Помаранчеве Сонце приземлилось. Й у воді здаля не видно відображень облич.

«Зберегти обличчя — чи є щось ефемерніше?»  

Носитися зі своїм статусом. Боятися визнавати помилки, мати мужність визнавати помилки, здоровий глузд пам’ятати, що можеш помилятися.

«Ще згенерувати словник чи знайти перевірений». Складений на основі виступів і записів автора — щоб при потребі поглянути, що він мав на увазі під тим чи іншим поняттям, коли писав книгу. Адже в тлумаченнях можливі викривлення, навіть у його послідовників. Або тих, хто лише так себе називає. До того ж будь-яка ідея може зазнати змін, розвитку.

Самотужки Уля з цим не те що б не впоралася — не встигала б.

Спрямованість, поділ праці, зрештою спеціалізація — без цього не сталося б відкриттів, прогресу. І без співпраці, звичайно, теж.  

Разом з тим, можливо, саме зі спеціалізацією — задзвеніли перші камінці відчуження між людьми в первісних суспільствах. Адже коли люди займалися приблизно одним і тим же — були хоч і не однаковими, але зрозумілішими одне одному. Незнання особливостей праці іншої людини може дати поштовх до знецінення чи сакралізації, а з часом — до переконання у праві на «Сонце правди».

Ми  часто споживаємо плоди, які не збирали самі. Ще частіше — які не вирощували. Поза своїм чуттєвим досвідом і з приглушеним відчуттям відповідальності. З розвитком автоматизації це посилилося. І виникають інші можливості, а з ними — нові виклики.

Такий великий досвід у людей! І стільки було повторень історичних подій, хай і по спіралі, як кажуть, (чи завжди по спіралі?). Але зрештою, чи настане той момент, коли кількість перейде в якість, революція без насильства, наче авіали і птахи — і в пісні-літописі Землі з’являться не тільки рядки, а й сторінки, в яких не буде воєн?

Сигнал сповіщення: від Сани.

«Так, я візьму доглянути твій вазончик.
Якщо він не проти :) ».

«Він за».

 

 


*«Вівці, мої вівці» — перший рядок української народної пісні.
* Уривок із поеми Дж. Байрона «Чайльд Гарольдове паломництво», друга пісня, XLV.
* «Сонце правди»  — образ із поеми Т Шевченка «Кавказ».

 

Начерк люб'язно надіслано авторкою спеціально для читачів "Малої Сторінки".

 

 

 

  Читаймо також на "Малій Сторінці":

Крокуючий солдат. Скульптура Олександра Архипенка.

«— Несторе, трохи далі, не над вухом, — одмахнулася рукою Уля від племінника, який стояв поряд і смачно хрумкав своїм улюбленим фруктом, ще недостиглим етеєм. Хлопчик неохоче, все ж відійшов: він знав, що Уля пілотує зорельотами і, буває, їй після польоту треба побути наодинці. От і тепер: вона втекла зі святкування Галактичного року — сиділа біля вікна й задумливо дивилася крізь шибку на рівненьку смужку фіолетових айстр, а ще — на нерозкриті квіти енотери, що з’явилися в саду звідкіля не візьмись. Ех, зорельотопадів подушками зараз не буде...» 

(Олена Більчук)

 

 

Минуле. Скульптура Олександра Архипенка, 1926 р."Зненацька почувся легкий плескіт. Уля простягнула руку й натрапила на стінку. Провела долонею вище — стінка обірвалася. Повітря біля пальців відчулося теплішим, ніж біля обличчя. Це, напевно, акваріум. Розплющила очі. Так, це він. «Не люблю акваріумів», — подумала дівчина. — Зачекай, я скоро, — сказала пані Зоряна і вийшла в коридор, м’яко торкаючись підлоги підборами. Уля озирнулася — вона була в кабінеті пані Зоряни, завідуючої бібліотекою Університету історії.  На великому настінному екрані змінювалися старовинні мапи. Їх загадково освітлювало сонячне проміння, що мерехтіло крізь жовто-блакитно-зелений вітраж. Неподалік, на одному зі стільців, сидів поважний чоловік, — він із цікавістю поглянув на дівчину. Уля кивнула, чоловік відповів. Вона присіла поруч..." (Олена Більчук)

 

Простираючись горизонтально — скульптура Олександра Архипенка.««Як же цей торс нагадує тюленя. Тюленя, коли він не у воді. Істоту, що знаходиться у менш сприятливому для руху середовищі. Тільки тюлені, зазвичай, дивляться прямо або вбік, а тут — уверх…» «Улю!» — покликав Устим. І теж підійшов до скульптури Олександра Архипенка, що розташовувалась на невеликому майдані Саду просторових експериментів — архітектурного комплексу поряд із Центром дослідження Космосу. На майданчику, майстерно викладеному мозаїчною бруківкою, було з десяток скульптурних композицій різних авторів...» (Олена Більчук)

 

Місяць — скульптура Олександра Архипенка."Коридор повернув праворуч, знову — жодних дверей, вікон, і тьмяне освітлення, десь таки має бути вихід, ще один поворот — сходи, вниз, двері, дівчина витягнула з кишені дистанційну «відмичку» — нарешті  вулиця. Хоча біг лабіринтом коридорів здавався довгим, сигнал про допомогу пролунав хвилин п’ять тому. На вулиці  чомусь вимкнулись його координати, але Уля зафіксувала напрям — південний схід. Ще ясніла тонка смуга заходу Сонця, а обабіч дороги запалювались ліхтарі, реагуючи на її біг. Дивне, безлюдне місце, але будинки гарні, напевно, недобудова цілого району (призупинка будівництва бувала, наприклад, через виявлення несанкціонованого захоронення токсичних відходів). У небі вже яскраво яснів неповний місяць, у фазі першої чверті, тому, попри відсутність загального освітлення, видимість місцевості була нормальною. Почувся різкий звук. Уля зупинилися. Звідки? Вона озирнулася. Місяць, що нагадував вухо, здавалося, вслухався у простір разом із нею..." (Олена Більчук)

 

Гондольєр — скульптура Олександра Архипенка."Планета Етерія світилася ніжно-пастельними теракотовими відтінками. Зонд для дослідження стану планети мав сісти на її поверхню за вісім годин. Він був надісланий із зорельоту «Мажара» в зону можливої наявності речовини йота. За щасливим збігом, у цій зоні не прослідковувалося видимих ознак поселень — обрисів будівельних комплексів, доріг чи штучного освітлення у затемнений час. При прибутті в сектор Етерії зореліт увійшов у режим прихованості, яку забезпечувала система Екранування об’єктів у космосі ŜOS (ШОС) — це абревіатура назви системи мовою есперанто, Ŝirmádo de objе́ktoj en la spáco. Такий режим дозволяв бути непоміченим для можливих іншопланетних цивілізацій. Відповідно, зв’язок із Центром координування польотів на Землі був обмежений..." (Олена Більчук)

 

Скло на столі — скульптура Олександра Архипенка."— Якби колись сміливці не ризикували у спробах злетіти, не опускались на незвідану глибину, не відкривали нові землі, або не проводили небезпечні наукові експерименти, ми, розвідники космосу, зараз не обговорювали б тут — іти на контакт з Етерією чи ні. — Так, Грейс, нас тут не було б. Але на той час вони ризикували тільки собою. — Розумію, капітане Мінхо. Що ж, скористаємося наступним шансом років так через …надцять, і, можливо, тоді високі технології будуть лише допоміжною, а не стримуючою силою. Вечірня нарада міжнародного екіпажу у складі капітана зорельоту й капітанів команд, а також двох науковців наближалася до м’якого завершення. В ілюмінаторі й на екрані Етерія, у затемненому часі, блимала вогнями..." (Олена Більчук)

 

МА. Скульптура Олександра Архипенка."Розпочалася нова доба. Ще було увімкнено режим ночі. В ілюмінаторах мерехтіло тихе зоряне світло. Й пам’ять про невидиму далеку гарячу зірку, яка для Землі завжди світить у режимі світанку. Залишилось дві доби екранування, а потім їхній відсік, який під час переходу через Простір ЕлI з невідомих причин відокремився від зорельоту «Мажара», стане видимим для мешканців незвіданої планети Етерії. За правилами — потенційний ворог, особливо з більш розвиненими технологіями, не має отримати жодної інформації про Землю. Рішення прийнято. Не тепер — щоразу, напередодні польоту, кожен із зорельотців мав підтвердити свою готовність у разі необхідності здійснити це. А саме: якщо протягом двох діб за Богданою, Устимом, Уляною і їхнім капітаном Василем не прилетить із Землі рятівний зореліт, то у відсіку ними буде увімкнено режим самоліквідації..." (Олена Більчук)

 

Мокрець, Зірочник середній (Stellaria media).«— Устиме, ти в Центрі?
— Так.
Уля тримала в руках невеликий диск невідомого призначення, лише знайомою була позначка ЕRA — так позначали адаптери електромагнітного випромінення, абревіатурою з есперанто, але диск аж ніяк не нагадував ці пристрої.
— Необхідно зустрітись. Я буду біля входу в Cад о 10-й.
— Добре, Улю.»

(Олена Більчук)

 

Рисунок Олександра Архипенка."Великі краплини вдарили об шибку. Голосно, наче хтось жбурнув сіллю в металеву пластину. З вишневої гілки безстрашно злітав останній листок, ще сліпучо-жовтий. — Ого, знову дощ, — сказала Сана й відгорнула завісу, відкривши повністю панорамне вікно, — у кімнаті стало трохи світліше. Будинок був невеликий, а наявність багатьох зон — вітальної, для роботи чи для тренувань — була наслідком продуманої системи висувних і розкладних меблів, перегородок. Лише невелика дитяча кімната не змінювала призначення. І зараз там тихіше за тихо — Нестор був у садочку..." (Олена Більчук)

 

Photo by Felix Mittermeier.« — Здогадайтесь, як цей кристал назвали. У вас три спроби. — Щось на кшталт нептуніто? — припустила Уля. — Занадто просто, як аж для трьох спроб, друга спроба! — вигукнув Василь. Він зараз нагадував хлопчака, яким був у дитинстві: із розкуйовдженим волоссям, широкою щасливою усмішкою. — А ти постав питання так, щоб у нас не було іншого вибору, окрім як здогадатися, — у голосі Богдани вчувся виклик. — Та це, схоже, був натяк, бунт на кораблі! Зосередьтесь, а то втратите спроби. За проханням-вимогою даю напрям — перше правило кодексу працівників космічної галузі...» (Олена Більчук)

 

Олена Більчук. Синє радіо (У танці відстаней, розділ 12, фантастика, начерк)"На розкриту долоню Улі несподівано впав жовтий листок — літо у розпалі. А день — надвечір'я.
— Улю, за твоїми словами, кульки були сріблястими, а Василь описав їх ...
— Василь? — притишила голос Уля. — Ви зустрічались?
— Так, зустрічались. Можна? Глянути, — Данило взяв листок з Уліної долоні. — І, за його словами, вони були зеленими. А в Устима — синіми. А Богдана — Богдана бачила не кульки.
— Зачекай. То у вас був збір, де ви говорили про іншопланетні кульки, а я про це ось щойно дізнаюся? Згадавши про них побічно..." (Олена Більчук)

 

"Дорога летить, за лінію горизонту. Ліворуч — скошене поле, праворуч — сосновий ліс. — Зачекай, — вигукнула Уля. Сана завернула електромобіль з дороги. — Що сталося? — Вибач. Здалося, я побачила Ару. — Це ж не той ліс. Та й немає у нашому вовків, — Сана озирнулась на сина. Й поглянула  в бік лісу: — Наче. — Мамо, — подав голос Нестор. — А пам’ятаєш? Ти обіцяла. — Улю, прогуляємось трохи? — Тут?  — тепер спантеличилася Уля. — Я знаю ці місця,  — Сана відчинила дверцята. — Це місце..." (Олена Більчук)

 

 
 

"Просто вітер. Просто був сильний вітер. Тому придорожні квіти надвечір пахнули пилом і димом, не квітами. Ледь квітами. Вітер посилився і пил став видимим. Ще є видимість Сонця. Наче воно віддалене. Наче його видимість десь із Марсу. На екрані засвітилося червоним: Марс. Станція 10-23. Звіт. А також нове повідомлення. Уля вдягнула навушники й увімкнула білий шум. Звіт виявився привітанням «марсіан» із приєднанням до їхньої команди на два роки. З круговим підписом, як то бувало в середньовіччі. Тоді так робили, щоб приховати заводіїв. А тепер? Ніби промені Сонця на старому дитячому малюнку. Уля пригадала дотик до графіті у Софії Київській. Можна ризикнути сказати, до соціальної мережі, що була тисячу років тому. Іноді доторкнутись до чогось, наче доторкнутись до всього..." (Олена Більчук)

 

Більше творів Олени Більчук на нашому сайті:

Олена Більчук. Твори для дітей: казки та дитячі оповідання.

Читаймо цікаві та пізнавальні казки Олени Більчук: "Я не буду тобі заважати",  "Коли навколо Землі — клубочок", "Кристалики", "Літерки Аоха і Веша", "Історія, яку розповів вітер". А також — оповідання та повісті.  

 

 

 


Останні коментарі до сторінки
«Олена Більчук. «Видимість» («У танці відстаней», розділ 15, фантастика, начерк)»:
Всьго відгуків: 0     + Додати коментар
Топ-теми