Збираємо пригорщу шовковиць, готуємо відвар і фарбуємо в ньому крашанки. Минає кілька годин, і барвник з шовковиці фарбує писанку в темно-синій відтінок. Лягає він нерівно, трапляються світлі плями. Таке тло непридатне для традиційної воскової техніки. Тому раджу спробувати прийом відмивання. Дивіться далі, як це можна зробити.
"Вітаю, дорогі та близькі моєму серцю друзі. Дякую Вам за підтримку, за спілкування. І за те, що продовжуєте цікавитися українською традицією писанкарства. У перші дні війни я замовкла. Потім продовжила створювати тематичні дописи про писанки, бо зрозуміла, що культурний контент у цей час значно важливіший аніж раніше. Одна моя знайома з Польщі написала, що хвилювалася за мене, бо не бачила моїх нових дописів. Зараз пишу писанки і записую відео у проміжках між сигналами повітряної тривоги. А дописи часом створюю з укриття. Не будемо опускати руки. Будемо боротися і робити все від нас залежне, щоб Україна перемогла. Відтепер писанкувати складніше. Бо ж фарбувати рослинами зручно тоді, коли поруч вдосталь дерев і трав (або аптека з трав'яними зборами). А ще, коли вдома є алюмокалієві квасці. А що ж робити, якщо квасців нема, а по аптеках шукати ніколи? Є вихід і тут. Без квасців фарбує цибулиння та коріння марени красильної..." (Ірина Михалевич)
"Білого тла на писанці досягти, як це не дивно, вкрай непросто. Ти ба! Яйце ж біле, чого ж там досягати? Яйце біле, а писанка кольорова. Спочатку яйце фарбують, потім розписують воском, і так колір за кольором, аж поки напишеться весь орнамент. І ось тоді писанку занурюють в оцет: він виїдає (стирає) всі барви, незахищені воском, і лишається кольоровий орнамент на білому тлі. Це нескладно і недовго — оцет справляється з завданням за 2-3 хвилини. Але, коли настає час витирати віск за допомогою полум'я свічки, можуть виникнути проблеми. Барва інколи розтирається по білій поверхні яйця. Хоча це трапляється не в усіх випадках..." (Ірина Михалевич)
І жовта, і зелена, і червона... Фарбуємо писанку натуральним, підбираємо улюблені відтінки. На писанці гарно поєднуються жовта, зелена і червона барви. Майстри, котрі фарбують аніліновими барвниками, часто мають мороку, коли йдеться про таке кольорове рішення. Чому? Бо червоний аніліновий барвник накладається на зелене тло темним відтінком, а не виразною червоною барвою, як того прагнеться. Щоправда, якщо барвники тільки но розведені, свіжі, то накладання може пройти успішно. Проте часто стається не так. У такому випадку майстер прибирає з писанки тло за допомогою оцту або іншого засобу, і потім відбувається фарбування з нуля - писанку знову занурюють у жовту барву, далі - у червону. І не завжди це виходить вдало.
"Щоб досягти такого тла, фарбуємо писанку перш за все цезальпінією. Одразу ще біле яйце. З чим гарно поєднується цей барвник в одному орнаменті? З ягодами бузини чорної! Дякую пані Наталі Ковальовій за унікальну можливість пробувати японський барвник у роботі. Якби не пані Наталя, у книзі "Українська народна писанка" (Харків, КСД, 2019 р.) було б на один рецепт менше..." (Ірина Михалевич)
Пишемо без попередніх начерків олівцем! Це просто. Ескіз цього орнаменту можна знайти в каталозі Кульжинського, таб.XVII, рис.2.
Чим більше ліній на писанці, тим простіше її написати. Іноді так і буває. Справді, коли поверхню яйця ретельно розкреслено на однакові віконця, то не так вже й важко рівномірно заповнити їх знаками. Інша справа, коли ліній основи немає взагалі, а символ зображено так, що в ньому не можна одразу вказувати центр. Приблизну середину хреста можна хіба прикинути на око. Як же писати такий орнамент, щоб і не схибити, і рівномірно розподілити лінії, і щоб хрест отримався саме таким круглим? Пропоную такий шлях - позначаємо кути квадрата і з цих точок виводимо сторони прямого хреста. Виводимо ми їх так, щоб лінії не були прямими, але випуклими.
"Іноді ми купуємо те чи інше приладдя тільки тому, що воно трапилося під руку. Іноді пробуємо різні інструменти й обираємо той, яким зручніше писати або вибираємо саме той інструмент, що відповідає технічному завданню. Частіше ми думаємо, що обрали правильно і довго собі не зізнаємося, що інструмент виявився незручним у роботі. Добре, коли щастить натрапити на "свій" писачок одразу, з першого разу. Так було у мене. Свій перший інструмент я замовила в магазині Оксани Білоус, ним я створила перші твори, а потім писала й писала, ще і ще. День за днем я брала його до рук, призвичаювалася, він прослужив мені цілих п'ять років..." (Ірина Михалевич)
Відвар зі стружки дерева цезальпінія відмінно накладається на аморфу кущову. Поєднання саме цих барвників дає зелене світло повноцінним писанковим композиціям. Дивіться покроковий приклад написання писанки з орнаментом від Олександра Ладіка.
"Пишемо традиційну поліську писанку крок за кроком. Писанка має назву "Півонія з трав'янцями", походить з села Добротів, що на Чернігівщині. Перш ніж занурити писанку до першого барвника, потрібно нанести чимало ліній на біле тло шкаралупи. Найчастіше то і є основний масив роботи..." (Ірина Михалевич)
Писанок є багато. Якщо тільки за каталогом Кульжинського писати по писанці в день і щоразу - нову, то можна уникнути повторень протягом п'яти з половиною років. Яку ж писанку писати найпростіше? Гуцульські орнаменти - дрібні та делікатні. До них і писачок не всякий підійде. Для писанок Полісся, Волині, Слобожанщини, Бессарабії, Середньої Наддніпрянщини характерні крупні символи. Подільські писанки складніше писати, бо часто на них зустрічаються символи з плавними заокругленими лініями. От і робиш висновок, що як писати мало, то й нескладно. На писанках з крупними символами більше простору ніж орнаменту.
Пишемо писанки за зразками з колекції Володимира Ястребова. Пригадуємо астрономічні закони. Є писанки, в які вкладають багато праці, насичений орнамент забира чимало сил, зате потім готова робота дивує і притягує погляд лабіринтом ліній. А є писанки, які писати приємно, вони не відбирають сили, а навпаки – наснажують. До таких належить писанка «Зірочки». До колекції Володимира Ястребова вона потрапила з села Катеринівки, Ананьївського повіту (ймовірно, тепер це село входить до Одеської області). Орнамент зіткано з шести однакових восьмипроменевих рож, розташованих на рівній відстані одна від одної. Як же досягти такої точності?..
Чітких рекомендацій щодо витравлювання не існує. Я просто розповім, як відбувалося витравлювання трьох конкретних писанок. Для письма я обрала лемківські зразки. Мені ще важко їх писати, але маю бажання навчитися. З інструментів та матеріалів були використані: бджолиний віск, шпильковий професійний писачок та писачок лійковий, свічки, куришка, простий олівець; бляшанка, в якій розтоплювався віск; курячі коричневі видутки, паперові серветки, ганчірка, стара чашка, щіточка, миючий засіб для посуду, оцет, важки та стаканчики, м'який рушник, чайник.
Розповім більш детально про зведення воску з розписаного перепелиного яйця. Якщо віск не покриє котрусь ділянку, то лишиться пляма. Її буде добре видно, і робота виглядатиме неохайно. Тому краще заздалегідь накрапати додатково воску, щоб він повністю покрив всю шкаралупу. Так ми забезпечимо писанці рівний тон.
Є олівець, є спокуса ним скористатися. Часто тоді, коли без нього можна цілком обійтися. Олівець заважає, забирає додатковий час і не зближує з традицією. Ставити помітки, зарубки і всілякі допоміжні деталі можна воском. Дивіться покроковий майстер-клас написання без олівця писанки з "Сонячної колекції" Ольги Косач (Олени Пчілки).