Людмила Федорова
Конспектотворення. Постмодерністський підхід до конспекту уроку
(зарубіжна література)
На фото: Федорова Людмила Валеріївна,
вчитель зарубіжної літератури Городнявської ЗОШ
«Екранізовувати потрібно те, що неможливо описати»
(Стенлі Кубрик)
Насування епохи ІТ-технологій вимагає структурування великого обсягу інформації і без візуалізації тут не обійтись. К. Д. Ушинський писав: «Розум є не що інше, як добре організована система знань». Система, в перекладі з грецької, означає – ціле, складене з частин з’єднання. С. Л. Рубінштейн свого часу зазначав: оскільки все в реальному світі системне, взаємообумовлене і взаємопов’язане, то і знання, що описують різноманітність форм цього світу, повинні бути системними. А системні знання – це знання, що вибудовуються за логічною схемою.
Еволюційні процеси невблаганно приводять нас до форми конспекту уроку, яку я назвала СІК – схема інтерактивного конспекту. СІК – це трансформація існуючого на конкретний предмет (зарубіжну літературу) та вироблення системи методів, прийомів, способів, які забезпечують упровадження нового (критично-креативного) підходу до створення конспекту уроку, зміну підходу як до діяльності, так і до підготовки вчителя. Одночасно така діяльність повинна викликати інсайт як у вчителя, так і в учня. В ідеалі інсайт має стати головною ціллю діяльності вчителя, що направлена на учня.
СІК вимагає осяжності та змістовної ємкісності, як цвіт дерева, що переходить в плід, як все, що довершене, але разом з тим варіативне. В розкритті довершеності ми приходимо до гештальту як характеристики цілісності уроку. Кібернетика довела, що для будь-яких організованих систем ціле визначається не зв’язками окремих елементів системи, а навпаки: ціле визначає способи з’єднання елементів.
Період на рубежі ХХ-ХХІ ст. характеризується появою нової технізованої культури (кіберкультури, вербальної культури). СІК в конспектотворенні – це «трансформер», проміжна ланка від минулого до майбутнього.
* * *
Приклад 1.
СІК. Роздуми про майбутнє людини і людства. Проблема духовної реалізації людини
"Єдиний шлях, що веде до знань - це діяльність"
(Бернард Шоу)
I. Словникова робота
Фах - спеціалізація, професія, ремесло; в оповіданні - здатність розуму до певного виду діяльності.
Утопія - вигадана картина ідеального суспільного устрою. У Томаса Мора «утопія» - «неіснуюче місце».
II. Перевірка д/з. інтерактивна вправа з використанням Інтернету
В якому році було написане оповідання «Фах»?
Які технічні пристрої з оповідання вже стали реальністю, а яким ще слід стати?
Як можна отримати престижний фах за оповіданням? Який фах вважається престижним у наш час?
Які слова з оповідання викликали у вас цікавість? Чи знайшли їх значення? Якими джерелами інформації користувались у пошуках?
III. Колективна робота за таблицею
ЕТАПИ РОЗВИТКУ
IV. Робота з епіграфом - рефлексія («бортовий журнал»)
«Я людина XXI століття» (під враженням прочитаного оповідання А. Азімова «Фах»).
Який фах я хочу мати у майбутньому? Чи достатньо знань я отримую у своїй школі для майбутньою фаху? Як я працюю над підвищенням свого фахового та культурного рівнів? Які проблеми потрібно вирішити в нашій країні в першу чергу, щоб наблизитись до ідеального устрою?
V. Д/з. 1. Скласти досьє Д. Плейтона. 2. Зібрати цитати, що характеризують Джоржа.
* * *
Приклад 2.
СІК. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя і викриття світу у творі
"Я люблю все, коли це просто життя"
(Е. Портер «Полліанна»)
І. Словникова робота - повторення
Ідея — основна думка художнього твору.
Повість - прозовий твір, який має більший, ніж оповідання обсяг. У повісті змальовано низку подій із життя головного героя і оточуючих.
II. Енциклопедична пауза - коротке повідомлення учня про природне явище - райдугу.
Розкладання сонячного світла на сім кольорів при проходженні його через крапельки дощу.
III. Кольорові блиски - фронтальний експеримент з призмами - створення позитивного психологічного клімату.
Колективна робота за діаграмою Вена
V. Робота з епіграфом
VI. Д/з. «Гра в радість» - описати непросту життєву ситуацію і знайти в ній привід для радості.
Матеріали люб'язно надано автором спеціально для "Малої Сторінки".
Детальніше дивіться на сайті Людмили Федорової: https://sites.google.com/
Дивіться також на "Малій Сторінці":