«Кодування «Золотого перетину» в сонеті Артюра Рембо «Голосівки»» – біурок з літератури та математики у 10 класі


 

Жан Нікола Артюр Рембо — французький поет-символіст

 

 

Біурок літератури та математики у 10 класі

(вчителі: Федорова Л. В., Ловінський В. М.)

«КОДУВАННЯ «ЗОЛОТОГО ПЕРЕТИНУ» В СОНЕТІ АРТЮРА РЕМБО «ГОЛОСІВКИ»»

 

 

Хід уроку:

 

І. Переглянути відео урок професора Ольги Ніколенко:

 

На відео: експрес-урок професора Ольги Ніколенко. Імпресіонізм.

 

 

ІІ. Прочитати вірш «Голосівки» (прослухати аудіо).

 

 

На відео: Артюр Рембо. "Голосівки". Переклад Григорія Кочура.

 

 

ІІІ. Дослідницька робота – відтворити тезами у зошиті.

1.    Становлення поета: написати коротке есе «Юний — геній, втікач — романтик, поет — символіст».

2.    Пригадати: символізм, сонет, сугестія.

3.    Опрацювати: імпресіонізм, риси імпресіонізму.

4.    Пентаграма – природничо-математичний символ.

5.    Сонет «Голосівки» – поєднання літератури, синестезії та математики.

Відомо за словами сучасників, що Ґете відчував "фактуру" кольору та його "смак". Такий феномен у психології називається синестезія — продукування сенсорної реакції одного з органів чуттів, що стимулює інший орган чуттів.

Це явище полягає у тому, що який-небудь подразник, діючи на відповідний орган чуття, поза бажанням суб'єкта викликає не тільки відчуття, специфічне для цього органу чуття, але одночасно ще і додаткове відчуття чи уявлення, характерне для іншого органу чуття.

Можливо в поезії виражена особливість сприйняття звуків тонкої поетичної душі? А голосні дійсно зафарбовані у його сприйнятті? Для більшості інформантів А — густо-червоний, Я- яскраво-червоний, О — світло-жовтий чи білий, Є — зелений, І — синій, У — темно-синій чи фіолетовий, Ю — блакитний, бузковий, И — темно-брунатний чи чорний. Частотність визначених звуків у тексті і обумовлює його емоційну пофарбованість. До речі, за спостереженнями французьких психологів, звук "А" й для французів червоний. Отож, Рембо у своєму сонеті продемонстрував чи сугубо індивідуальні асоціації, чи просто пооригінальничав. А можливо закодував символ алхіміків – пентаграму. Кажуть, що поет сам сміявся над тими, хто всерйоз сприймав ці вірші. 

 

Дослідження – робота з таблицею.

 

Література Математика

Голосівки 
(Переклав Григорій Кочур)

А чорне, біле Е, червоне І, зелене
У, синє О,— про вас я нині б розповів:
А — чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп'яніле каяття або нестримний гнів;
У — жмури на морях божественно-глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —
Печать присвячених алхімії ночей;
О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей.    

Пентагра́ма (пентальфа, пентагерон; грец. Πεντάγραμμον від πέντε — «п'ять» і γράμμα — «риска, лінія») — геометрична фігура, утворена правильним п'ятикутником і рівнобедреними рівно високими трикутниками …

Пентаграма символізує жіночу половину всього земного, «священну богиню» — богиню Венеру. Ранні релігії відштовхувались від божественності Природи, а богиня Венера і планета Венера – одне і те ж. Кожні вісім років Венера робить абсолютно правильну пентаграму по великому колу небесної сфери. Давні люди помітили це явище і проголосили Венеру та п'ятикутну зірку символом досконалості, краси та сексуальності. Алхіміки, чорнокнижники та ін. вважали пентаграму захистом від диявола. Так, Гете у трагедії «Фауст» писав, що Мефістофель проник до помешкання Фауста, скориставшись невеличким проміжком у куточку накресленої на будинку пентаграми.

У сонеті Артюр Рембо задекларував нові принципи мистецтва: перетворення слова у символ, змістове забарвлення звуків, значення відчуттів у сприйнятті світу. Артюр Рембо наголошував:

"Я придумав колір голосних… Я встановив рух і форму кожної приголосної і лестив себе надією, що за допомогою інстинктивних ритмів я винайшов таку поезію, яка коли-небудь стане доступною для всіх п'яти почуттів. Розгадку залишив я за собою."    

Сонет «Голосівки» складається з двох катренів і двох терцин. Автор не дотримується вимог щодо структури сонету, а всі строфи є асоціаціями звуків і кольорів. Звук «А» нагадує поету чорний колір смерті, мух на смітниках; це символ того, що віджило. Звук «Е» асоціюється з білим кольором, чистотою льодовиків. «І» для поета символізує пристрасть, колір крові. «У» є втіленням мудрості. «О» асоціюється з кольором неба.

Вірш написаний у жанрі сонету, який традиційно складається з тези, антитези та їх синтезу. В чотирнадцяти рядках Рембо шукає «відповідність» між різними формами життя, створює власну панорамну картину Всесвіту.

У сонеті «Голосівки» автор запропонував новий принцип формування образу, який будується на асоціації між звуком і кольором. Голосні звуки активізують творчу уяву, викликають образи, народжені враженнями від зовнішнього світу. «Голосівки» вражають читача динамікою, рухливими образами, зміною інтонації.

Автор використав художні тропи:

– Метафори: «чорний мух корсет», «зморщок мудрий спокій».
– Епітети: «безмовний простір», «фіалкові Очі».

Однорідні іменники створюють своєрідний каталог асоціацій.    

Принцип «золотого перетину» був сформульований у книзі Луки Пачолі «Про божественну пропорцію» («De Divina Proportione») у 1509 р. Розглядаючи «геометрію сонета», тобто відношення між кількістю рядків у катренах, терцетах і в усьому сонеті (8 – 6 – 14), О. Грінбаум зауважив, що «в кожному гармонійному творінні існує перетин, і з цього випливає певна пропорційність, що є закономірністю, яка характеризує гармонічне».

Беручи до уваги той факт, що сонет був винайдений при дворі імператора Фрідріха ІІ, ймовірно, придворним і нотаріусом Джакомо та Лентіно, приятелем якого був відомий математик Фібоначі, така ідея видається цілком слушною. Ряд чисел Фібоначі (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 і т. д.), співвідноситься із «золотою мірою» сонета. Тому правильне, тобто найближче до «золотого перетину» співвідношення віршових об‘ємів частин цілого і всього цілого, визначається трійкою чисел ряду Фібоначчі (8 – 5 – 13) + 1. Таким чином, дослідники трактують принцип «золотого перетину» як ритміко-гармонійний закон сонетної форми, що проявляється у співвідношенні тонічних об‘ємів катрена, терцета та всього сонета.

Олена Колупаєва 

 

 

ІV. Рефлексія

Література

Написати «Голосівки» про Артюра Рембо, наслідуючи його сонет: голосні обрамте власними кольорами, до кольорів підберіть відповідні асоціації – яскраві події, міста, люди, риси характеру…

Наприклад (авторське):

А – жовте, У – червоне, І – зелене – так голосні у райдугу сплетіть,
Е – блакитне, И – чорне, О – біле – і складно про поета розкажіть.​
А – то маленький Шарлевіль, там з пристрастю душа летить… 
То диво-хлопчик, то Артюр, що дружить з Музою і під зірками спить.
Е – то Париж – богеми місто й світ свободи.
То – пік Парнасу, стан Венери й магія Природи.
И – то Верлен – поет з душею демона і грішник осяяний.
То круговерть скитань, то постріл друга невблаганний.
У – то «Сезон у пеклі», то Комуна, то прозріння,
Прощання з Музою, божественне сп’яніння. 
І – його душа: несамовито ніжна, незбагненно кольорова!
То відчуттів його симфонія наспівано зіркова.
О – то фінал, трагедія, безмовні голоса,
То крила янголів, то путь на небеса.
 

 
Варіація одного студента філологічного факультету: 

Я вижу яркий свет, когда кричат,
Я слышу крик, свет яркий созерцая.
Все звуки светятся, и все цвета звучат,
И ныне я их тайны раскрываю.
А — красная рубаха палача,
А — ахает толпа, на казнь взирая.
Ы — черный бык, мычащий по ночам.
О — осень: крона клена золотая.
Е — это свежесть молодого лета,
Зеленый переплет Есенина и Фета.
И — птичий свист над синею рекой.
У — это грустный свет зелено-синих
Очей ее, глубоких, как пучина.
У — это гулкий цвет волны морской.

 
Математика

 


 
Аналіз: побудови «золотого прямокутника», класифікації стандартних аркушів А0, А1 ,А2,..., логотипу Apple.

 

 

Завантажити текст статті (doc.zip)

 

Матеріали люб'язно надіслано авторами – Людмилою Федоровою та Віктором Ловінським – спеціально для читачів "Малої Сторінки".

 

 

 

Дивіться також на "Малій Сторінці":

Біуроки. Синтез-уроки - уроки майбутнього. Урок, результатом якого є зовсім нове утворення, домінантами котрого виступають не стільки зовнішні чинники, а скоріше взаємопроникнення їх і взаємовплив – стане предметом розгляду в нашому блозі. Тобто синтез не як агрегат, а як «творчий синтез». В синтез-уроках реалізуються філософські аспекти нової педагогіки, де вчитель та учень працюють в тандемі як дослідники, відкривачі нових граней того чи іншого предмету. Маємо надію, що спільна робота в такому руслі принесе багато користі для всіх педагогів, викличе жвавий діалог і бажання поділитися власними досягненнями. Девізом нашого блогу нехай стануть слова: «Йти потрібно так, щоб не здіймати пороху». Ціль ресурсу – не феєрія нових технологій, а усвідомлена робота на виявлення прихованих властивостей у звичних речах, на вироблення назрілих поглядів щодо них.
 
Блог Людмили Федорової, викладачки світової літератури. Науково-методичні праці з педагогіки
Матеріали цього блогу будуть цікаві для усіх вчителів, що крокують у ногу з часом. 

 


Останні коментарі до сторінки
««Кодування «Золотого перетину» в сонеті Артюра Рембо «Голосівки»» – біурок з літератури та математики у 10 класі»:
Ірина , 2021-06-01 12:32:19, #
Оновити список коментарів
Всьго відгуків: 1     + Додати коментар
Топ-теми