«Народження дня».
Картина Ірини Колесникової.
Юрій Гундарєв
ДЗЕН-ДЕНЬ
(ужинок філософських і ліричних поезій)
|
Чуття
в якій гуляє одинокий вітер… Я часом чую, як росте трава, поміж собою розмовляють квіти,
все навкруги освячене любов‘ю, і гребені на хвилях, наче німби, спалахують над темною водою…
здається, що один на цілім світі… Порожня, як кімната, голова, в якій гуляє божевільний вітер.
* * *
Жінка
І захистила. Справжнім бути навчила теж ти… Подарувала потужні крила і наказала: лети!
* * *
Віддзеркалення
можна розгледіти гній. А можна побачити срібні зорі, що відбиваються в ній.
лиш загрунтовані льони. А можна побачити духовний скарб — якщо це Шагал чи Чюрльоніс.
лиш побудову строгу. А можна — просто ридати від сліз, наче спілкуєшся з Богом.
кришталик чи круглу зіницю. А можна там прочитати любов — бездонну і чисту криницю.
можна розгледіти гній. А можна побачити срібні зорі, що відбиваються в ній.
Літери на снігу
Крокуєм паркетом блискучого льоду. Тобі — вже дев‘ять, мені — трішки більше. Зима демонструє кришталеву вроду.
Тримаємо в рукавицях палиці лижні. Ти зупиняєшся на самому розі і металевим стрижнем виводиш лінії.
подібний крихітному кораблю… Цілую очима літери на снігу: «Тату, я тебе люблю!».
* * *
Крила
як, скажімо, характеру зайва риса: скажіть, як спати з ними всю ніч, а потім удень протирати крісло? Що ними корисного зробити можна: потиснути чиюсь потрібну руку, порахувати купюру геть кожну, комусь підправити ніжно перуку? Крила мають присмак астрального — щось таке надзвичайне, найвище… А що ними можна — конкретно, реально? Літати хіба… Так навіщо?
* * *
Коли вмирають нації
а не від інфаркту — це констатація факту.
а не інфаркти — оця цинічна війна фактів.
нам суржик обскубаний впарюють і, ніби тупим бульдозером, розчавлюють творчі паростки,
коли не відчуваєш мить як блаженство, коли натовп Шарикових розпинає Преображенських,
час - холоднокровний вбивця і йдуть в небуття Тарас, Леся, Іван, Коцюбинський…
Славко, генерал Залужний, Ярослава Магучіх і Пліш Богдан, Онука, Сильвестров, Забужко…
виконують хлопці й дівчата місію, покладену самим Богом, — нас захищати.
не впасти після інфаркту — це констатація факту.
не страшні ніякі віруси… І ми знаємо це. Віримо!..
а не від інфаркту — це констатація факту.
* * *
Бабин Яр
(Анатолій Кузнєцов, «Бабин Яр»)
Це мій друг Фіма, літні сандалі… Зустрілись очима, проходить далі.
дівчина з бантом, я був закоханий… Тепер - панна.
комірець зім‘ятий, відірвані гудзики… Стакато … сто катів…
це крокує пам‘ять про людську красу, що розіп‘яли…
* * *
Кільця
має власний запах і колір: ось, звичайно, Телоніус Мунк, це, ясна річ, Колтрейн.
має різних відтінків жмуток: просто сонцем оця зорить, а та навіває смуток.
мов чергове кільце на пні: марних сил і страждань потік, вітром часу віднесені дні…
* * *
Місячна соната
що випромінюють магічну красу, тихо стікають на місто, що майже відійшло до сну, — на вулиці, площі й сквери, на візерунки карнизів, що тануть, ніби хімери, — донизу, донизу, донизу — і на мої самотні тюльпани, що на лавці, ніби із скла, я залишаю для пані, яка так і не прийшла, але, колисаю надію, продовжує свій тривалий рух, сповнений спазму бездії, вдаль — до моїх рук…
* * *
За склом
за те, що не пробачений… У клітці мов з подвійним склом, стою безкрилий, страчений.
у вухах — септакорди… Чому почути не змогла беззахисність нескорену?
смієшся, знову плачеш… Пробач за те, що відплило, немов примарна качка.
Страта
я ледь дійшов з розбитими ногами… У вічі пильно подивився кату, і відповідь отримав батогами.
коли із натовпу каміння полетіло… Одразу сонце зовсім чорним стало, неначе в небі вирили могилу.
розчавили, принизили, зламали… Але я відчував флюїди мами — в її обійми заповзав, як равлик.
хтось вимкнув регіт бісових симфоній! Мов човен, пропливало мертве тіло в калюжі теплій і такій червоній…
питає тихо, чи я буду пити, так очі світяться, неначе два віконця… Я зрозумів, що буду далі жити.
вони ж не знали, що було робити… Засяє знову сонце в небі синім, щоб просто жити… Жити і любити.
* * *
Моя душа
Павло Тичина
за небокрай — у тихий рай… Не поспішай!
як на хресті, — на самоті… Не залишай!
ковтає жаль чужих страждань… Не зневажай!
від тих заграв — червоних справ… Ні, не прощай!
за небокрай — у тихий рай… Не поспішай!
Не поспішай… Не поспішай…
* * *
Фотозбільшення
вона проявляється, як на плівці... Це вочевидь саме той злочин, що розкривається без поліції.
тут виправдання жодні — зайві… Брехня, як завжди, — прихована зрада, вони переплетені щільно, навзаєм.
вона все одно проступає назовні. Тож це аксіома. Жанру класика. Антоніоні.
* * *
Відчуй!
що мовчки — кричу, що тихо молюся за тебе, що тілом, душею з тобою — відчуй!.. Мовчить незворушне небо. І це не струмок, а потужна лава — щоденні здобутки і втрати. Це хрест і, на щастя, священне право — кохати, кохати, кохати…
* * *
Львівський трамвай
зі дзвоном вперед покочу: ось стрімко крокує Ступка, ось каву п‘є Покальчук.
навіть у горлі ком: рудий весь з очима сірими — Франко…
від самопальних кутюр, геній, піжон, ерудит — юний Роман Віктюк.
красень у шарфу помаранчевому… Такого як не помітити? Звичайно ж — Сергій Данченко.
у млі незворушних століть, наче пчілка у вулику, старенький трамвай дзеленчить…
витягнуті, мов у Ель Греко. Сонце спілою динею десь майорить далеко.
відчую, як тінь, самоту. Підступить сльоза підступна — я її проковтну…
* * *
Мовчання
що б‘ються під серцем щомиті — і вдень наяву, і вночі уві сні, а потім вмирають, як квіти…
грунтовний відвертий звіт за, так би мовити, звітний період ніким не бачених літ?
добірка твоїх стенограм — вся чорна, наче подвійна кава, з краплинами світлих плям?
і всім прокричати: «Ось я! Почуйте, люди! Почуй мене, Боже!»? Ну, як — достоєвщина ця?..
що б‘ються під серцем щомиті — не поза грою, а завжди у грі, — і згодом зростають, як діти.
* * *
Закатований вірш
лиш крик виривався у нього з грудей… Але він підвівся і рушив далі — нагору, скоріш до людей.
і далі по лезу йде босоніж… Він все відчуває, страждає і плаче, бо він є творець, він — Вірш!
* * *
Інша
Ти, наче птах, летиш угору. Чіпляють маківки голів Легких чобіт дзвінкі підбори.
Ти ж у повітрі, адже інша… І той, як хрест, несе спокуту, Хто служить прозі, а не віршам. * * *
Мона
і звали її Мона. Лягала до мене у ліжко — під килим ховалась від грому.
наче якісь світлофори: зелені — серед ночі, а вдень — жовто-прозорі.
і музику слухали разом… А потім її не стало — і щось обірвалося зразу.
ту, що із-під взуття, у цьому картонному гробику зібрали її в небуття.
та соромно було сліз, коли металева лапа рила в грудневій землі.
а музику взагалі не слухаю. Раніше не міг і представити — на рівному місці й… туга…
Крадеться хвиля солона… У мене була кішка, і звали її Мона.
* * *
Мур
гірких валіз, на дні яких лиш сум… Немає дум, лише уламки фраз, пустих образ… Усе гаразд. Усе давно мовчить під білим стягом. Лиш тихо плаче уночі забутий янгол… Немає вже, здається, сил на невідоме завтра. Сьогодні ж падає на стіл, неначе бита карта… Немає сліз — гірких валіз, на дні яких лиш сум, що б‘є, мов струм, точніше, бив, о мур журби…
* * *
Повітря
піднімає душу догори… Розтікається по жилах віра в Того, хто все це для нас створив.
попри божевільний регіт бомб… Знову чисте Бахове «Повітря» повертає нам надію на любов.
* * *
Осінній трамвай
Я розумію, що тепер — твій друг. Тож ясно, що немає місця тузі, картинному заламуванню рук…
твій ніжний профіль відбиває скло… Ти робиш вигляд, що життя триває. А я вже знаю, що воно було.
* * *
Аве Марія
не розтікайся розлого, адже немає крісла для теревенів із Богом.
і таймер ввімкни: раз, два, три… Тож Він зрозуміє одразу все без словесної гри.
згадай-но Шуберта Франца! Це мов прозора молитва натщесерце вранці…
* * *
Дощове
День… Дзень… Дзелень… Дощ іде. Тридцять три мільйони крапель. Крапель… Скальпель… Кахель… Дощ іде. Тридцять три — магічне число. Число… Весло... Скло... Тридцять третій день дощ іде…
* * *
Перехрестя
Де дорога? Чиї залишились адреси? Ідеш до Бога? Чи від Бога? Перехрестити? Перекреслити?
Де дорога? Пиха, бажання, інтереси… Ідеш до Бога? Чи від Бога? Безслідно зникнеш? Чи воскреснеш?
* * *
Кільце гармонії
колонна зала, п‘ятий ряд. Ми майже поруч, але не знайомі, і познайомимося, схоже, навряд… Сьогодні справжнє випробування для найвитонченішого вуха: у програмі — фрагменти Вагнера з «Кільця Нібелунгів». З перших тактів скрипки, з щемних нот готичного хору наші душі злітають стрімко — раз! — вертикально вгору й гойдаються разом на люстрі, безпечні і невагомі, в якомусь бурхливому русі… Порожні місця — п‘яте і сьоме.
* * *
Розірвана рима
присвячував незвичні вірші… А вона була ближче до прози — трішечки інша…
закинув поезію зовсім… Та підліток нерозумний — серце складає рими й досі.
* * *
Чотки
в обіймах звичного безсоння і чую серця тихі кроки щомиті в напрямку до сонця.
* * *
Муза
Я — сам. Вікно. Сніги…» Павло Тичина
Я — сам. Вікно. Дощить… Збираю віршів ваших грона, і сльози у душі.
йде кругом голова… Погоджуюся залюбки: все це лише слова.
А за вікном дощить… Все зрозуміло. Таж чому — ті сльози у душі?!
Дзен-день
і ніякої тайни… Жити так, наче кожен день — перший твій і останній.
відкидай всі вагання! Жити так, наче кожен день — перший твій і останній.
мов чернець із Китаю… Жити так, наче кожен день - перший твій і останній.
* * *
Тріумфальна арка
Згадав Ремарка.
і раптом — ніжність…
вбивають красу…
Час воєнний.
Пропускаю: будь ласка!
діти війни…
війні — кінець!
Та як без віри?
У небі — арка…
І сонця факел.
Аксіома
ніхто ніщо так просто вам не дасть — щодня потрібна відчайдушна праця… Це аксіома. Як Екклезіаст.
* * *
Народження
присмАк на губах солоний, коли шепочуть якісь голоси, і аж пітніють долоні…
напевно, уже не спиш… У ці хвилини ти — мати: народжуєтся вірш…
і відштовхни від грудей — хай світло своє зірницею мерщій несе до людей!
* * *
Кава з «Онукою»
чи, як кажуть сьогодні, за гамбурзьким, не варто валізи збирати хутко і пхатися кудись на Багами.
опановуючи технологію підстав та інтриг і раптом згадуючи про високі святині, лише коли тінь накриває поріг.
придбати уживаний мерседес, щоб потім його зухвала гопота кинула розбитим вщент бознаде.
що тануть посмішкою чеширського кота, чи гратися в інші бізнес-обманки, що спалахують жваво то тут, то там.
але ж ця подорож остання твоя — до небес, візьми із собою хоча б телефон! Всевишній навряд чи почує тебе…
підемо в кафе крізь краплини дощу… Замовлю дві кави. Поставлю «Онуку». І щастям, як тістечком, тебе пригощу. |
|
«Музиканти».
Картина Ірини Колесникової.
Матеріали люб'язно надіслані автором спеціально для читачів "Малої Сторінки".
Читаймо також на нашому сайті:
Юрій Гундарєв — заслужений журналіст України. Художні твори публікувалися в Україні та за кордоном, зокрема в США — українською мовою. Виступав із концертними програмами — поезія і власні фортепіанні композиції — в Національній філармонії, Будинку вчених, Будинку актора та інших залах Києва.
Чи не мудре слово те?
А я́к сказано воно,
коли мудрість у хаті давно?
А прине́сене слово те..."
(Сергій Губерначук)
|
|
|