|
Олег Ольжич
НЕЗНАНОМУ ВОЯКОВІ І Читайте газети при тихім вікні, Читали, пряли недомріяні сни, Вели не в майбутнє, де бурі і грім,
Багато нам вогників кволих мани Ви вийшли, незнані, із темряви нор Це ви написали на брукові міст Лягла постанова на спокій лиця
Обістя у соннім підміськім селі - Та ось - по кількох невиразних роках - Книжки та наука, та течія днів -
І бачили очі дитячі твої, І слухали уші, коли вчителі О, ні, не ступати по правих путях І встала потворна оголена суть І ти розпізнав їх, таких мовчазних,
Коротка розмова та погляд часом, Читаєте спільно рядки з-під поли,
Завмерли, заклякли, обпершись на стіл. Чи їм чотирьох ворогів побороть, За вступом твоїм тільки совість стає, Дорогу назви свою, та - або ця,
О, втіхо, що серце виповнюєш вкрай - Свідомі присяги? Свідомі шляхів? Тепер вже тобі не відняти вінця,
VІІІ Чекає спокуса тебе не одна Та де той п'янкіший знайдеш водограй
Захочеш - і будеш. В людині, затям, І легко тобі, хоч і дивишся ниць, Навчишся надать блискавичність думкам
Холодних очей твоїх синя вода, Вона не зверне тебе в соняшний сад, Далеко в безодні ланцюг поколінь, .....................................................
За дня безнадійно. І мрію лиши. Щоночі котрийсь озивається шлях. А ранок знайде їх за росами меж І вже розцвітають в просторах ясних
ХІІІ Ще куриться й дихає важко земля Але до кінця треба виконать план І помста ворожа, і вісті лихі, Хтось руку по мапі спокійно простяг,
Прийшлось купувать перемогу всіляк, (Три роки душили розжеврілий шал,
На страх і за кару - суди польові, Вона покотилась луною до гір, І йдуть по шляхах звідусіль, як один,
Держава не твориться в будучині, Не втішені власники пенсій і рент,
Був час над усе легковажних гадок - Суспільносте блідо-рожевих півслів, Ці стріли безумні ударом бича Хвала ж Тобі, Ти, що в рішаючий час
О, вір у відваги ясне багаття, * І так тебе хміль наливає ущерть,
Чи знала про нього людина одна, Нікчеми з нікчем! Недешевий папір,
О, Націє, дужа і вічна, як Бог, - О, Націє, що над добро і над зло,
Товаришу, ти, чиє тіло вжила І ми будемо гідні, не слави й похвал,
О, думко, що тіло без жалю руба, І мертві встають, і шукають хреста
Приспішене слідство. Нервовий синкліт Йому не згоріти, як метеорит, Йому умирати щоночі, щодня,
Шкодуй для них погляду, дум і промов Твій крик металевий у інші серця, О, вірте, всі мури земного впадуть,
І чують одні, і не чують одні, Каміння лягло на холодних полях А ви, що фелягами ґлей рівнини
Є погляд у того жорстоко прямий, І чує завчасу заразу і мор, Як гурт овечок, ошаліло-тупий:
І ось він виходить ще раз на процес І в хвилю важку, що для інших ріша Мовчала достойна і сита юрба,
Твоє поготівля пекуче... Та враз - Робоче убрання. Лиця не голи.
ХХІХ - Готові на чин? - Команданте, наказ. Життям своїм купиш не славу і честь, Та ти не відхилиш свойого вінця,
Нахмурились брови, скипіли уста, До розв'язки - відступ.
О, ранок, як ранок твойого життя, Той стріл, що лавину зриває важку, Ще хвиля - і душить дихання твоє
Розкрийте зіниці, розкрийте серця, Він віє, шалений, над стернями днів Він віє диханням солоним, як кров, Над рідним простором Карпати-Памір |
|
На відео: аудіокнига циклу віршів "Незнаному воякові":
---------------------------------------------
Цикл "Незнаному воякові" (1935) композиційно складає другу частину збірки "Вежі". Він ідейно й тематично поглиблює попередню поему і становить поетичну історію галицького національного підпілля.
Тут передусім - засудження угодовства галицьких лібералів, які пасивно дивилися на пацифікацію української Галичини:
Вели не в майбутнє, де бурі і грім,
В минувшину спогади всі ці.
О, будьте ви прокляті кодлом усім,
І ваші діла, і річниці!
Тут явний натяк на традиційне українське культурницьке просвітянство, яке часто помпезно відзначало різні роковини, але ігнорувало долю простої людини, голод і холод робітника й селянина.
Згадаймо, що це просвітянство засуджував свого часу, за іншого клімату й за інших умов, також М. Хвильовий. Отже, як бачимо, духові зв'язки Ольжича й Хвильового сходились також і в цьому. Як Іван Франко в своєму "Мойсеї", так і Ольжич засуджує в українському житті опортунізм і угодовство старшого консервативного покоління, проголошує єдино вірний шлях боротьби.
Олег Ольжич, як перед ним Франко й Хвильовий, хотів з пасивної маси селюків і "номадів" (вислів Франка) виховати діловий, активний і свідомий своїх завдань народ. З традиційного тюхтія Солопія всі вони хотіли виховати ділову, вольову й жертвенну людину.
В Хвильового й Ольжича ця програма виросла у вимогу героїчного життєвого стилю:
Захочеш - і будеш. В людині, затям,
Лежить невідгадана сила.
Зрослась небезпека з відважним життям,
Як з тілом смертельника крила.
Цією життєвою програмою боротьби, каже Ольжич, -
У мряку сьогодні й будучини
Прожектором кинуто світло.
Тридцять дві частини циклу пронизані цим єдиним поривом. Кожна з них поглиблює й доповнює попередню, виводить читача на "найвищі вежі духовости", нагадує заклик Івана Франка до кожного українця: "Знай, на тобі спочиває доля міліонів!" ("Великі роковини, 1898"). Цей Франків девіз поет-революціонер Ольжич формулює суворо: "Держава не твориться в будучині,/ Держава будується нині". Як поет і громадянин Олег Ольжич цих слів не зраджував, ними свідомо керувався і за них віддав своє молоде життя. Життя і творчість були в нього в повній єдности.
(Микола Неврлий, чеський, словацький і український літературознавець, критик, бібліограф, україніст)
За матеріалами: Олег Ольжич. Цитаделя духа. Перше видання. Повне зібрання творів поета. Словацьке педагогічне видавництво у Братиславі, відділ української літератури в Пряшеві Фундація ім. Олега Ольжича у Лондоні, 1991, стор. 18 - 20, 78 - 92.
Більше творів Олега Ольжича на нашому сайті:
Літературна спадщина Олега Ольжича (Олега Олександровича Кандиби)
Художня спадщина Олега Ольжича кількісно невелика, але значима своїм духовим зарядом, вольовою напруженістю проекції майбутнього його рідної України. Творчість цього поета і вченого характеризується шириною тем і сюжетів, починаючи від праісторичних часів і кінчаючи нашою сучасністю. Олег Ольжич був незламним борцем за волю свого народу і увійшов в історію української літератури як приклад героїчного типу людини й поета.