Елла Литвинець
ГОЛКИ, НИТКИ, НАМИСТИНКИ
(Науково-популярна книжка для дітей)
ОСНОВИ РУКОДІЛЛЯ
УЗОРИ ТА ЇХ РОЗТАШУВАННЯ
Ще у глибоку давнину люди навчилися створювати нескладні малюнки з умовних знаків-символів, де кожна лінія чи фігура мали лише певне значення. Так, пряма горизонтальна лінія означала землю, горизонтальна хвиляста — воду, а вертикальна хвиляста — дощ, трикутники — гори, дві схрещені лінії — блискавку. Вогонь зображували у вигляді гачкуватого хреста, а сонце — у вигляді ромба, кола або квадрата. Жіноча фігура символізувала богиню життя, дерева з розлогими гілками — родючість землі, птахи — настання весни, врожай та багатство, кінь і олень — благополуччя. Ромб з подовженими сторонами означав будівлю, а квадрат, розділений на чотири частини з крапка¬ми у кожній, символізував засіяне поле чи садибу. Окремі знаки-символи не тільки прикрашали житло, одяг та предмети побуту, а й повинні були охороняти, захищати, оберігати від злих духів, приносити щастя. Тому називали їх оберегами.
Поступово ці зображення змінювалися, втрачали первісний зміст і перетворювалися в декоративні елементи та узори. Узор, або візерунок,— це малюнок, який складається з поєднання окремих елементів-мотивів, кольорів та їх відтінків, розташованих у певному порядку. Послідовне повторення окремих мотивів або цілої їх групи створюють орнаменти (рис. 1). До речі, слово «орнамент» у перекладі з латинської мови означає «прикраса». Ритмічне повторення одного або кількох мотивів орнаменту називається рапортом (рис. 1 А).
Найбільше поширення орнамент знайшов у народній творчості, де його творці завжди зверталися до навколишньої природи, але не копіювали її, а переробляли, спрощували — стилізували.
За змістом орнамент буває: геометричний (рис. 1 а), який складається з прямих та ламаних ліній, трикутників, кружалець, квадратів, ромбів, крапок; рослинний, або фітоморфний (рис. 1 б), основу якого складають квіткові та рослинні мотиви; тваринний, або зооморфний (рис. 1 в),— із стилізованих фігур тварин, птахів, комах тощо; антропоморфний — із зображенням фігур людей.
Орнаментальні узори не тільки прикрашають вироби, а й підкреслюють їх форму, розміри, матеріал, конструктивні особливості. Вони бувають вузькими й широкими, поздовжніми й поперечними, похилими та навскісними (діагональними). Окремі мотиви орнаментів виконують розкидною. Орнамент у вигляді прямої або криволінійної смуги зветься стрічковим; там, де окремі елементи вписані в квадрат, коло або ромб,— центровим (центричним); коли вся поверхня вкрита суцільним узором — сітчастим.
Упродовж віків той чи інший орнамент пройшов довгий і складний шлях, розвиваючись разом з історією та культурою кожного народу. Історично складалися й розвивалися також прийоми розташування візерунків на одязі та домашніх речах. Найбільш складні й багаті орнаменти завжди розміщували на видному місці: рукавах сорочок, комірах, кінцях рушників, верхньому одязі, взутті.
У наш час з’явилося безліч нових варіантів розташування орнаментів на тому чи іншому виробі. Все залежить від призначення виробу, його розміру і форми. Деякі зразки ви бачите на рис. 2.
За матеріалами: Елла Литвинець. "Голки, нитки, намистинки". Науково-популярна книжка для дітей. Художник Наталія Шульга. Київ, "Веселка", 1989 рік, стор. 5 - 6.
Більше матеріалу з книги Елли Литвинець дивіться за посиланням: