27 вересня - Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього


Щорічно 27 вересня Православна церква святкує Воздвиження Чесного і Животворящого Хреста Господнього. Це свято встановлене для того, щоб славити пам'ять про віднайдення Хреста Господнього.

Церковний календар. 27 вересня - Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього

Подія знайдення Чесного Хреста. Після того, як здійснилися найбільші події в історії людства - Розп'яття, Поховання, Воскресіння і Вознесіння Христові, св. Хрест, що послужив знаряддям страти Спасителя, був загублений.

Після зруйнування Єрусалима римськими військами у 70 році Святі місця, пов'язані із земним життям Господа, опинилися в забутті, на деяких були побудовані язичницькі храми.
Знайдення Чесного Хреста мало місце в царювання святого рівноапостольного Імператора Костянтина Великого. За повідомленнями церковних істориків IV століття, мати Костянтина, свята рівноапостольна Єлена, відправилась на прохання царственого сина в Єрусалим, щоб знайти місця, пов'язані з подіями земного життя Христа, а також святий Хрест, чудесне явлення якого стало для святого Костянтина знаком перемоги над супротивником.

Збереглися три різні версії переказу про знайдення св. Хреста. Згідно найбільш древньою (вона наводиться у церковних істориків V в. Руфіна аквілейського, Сократа, Созомена та інших і, ймовірно, сходить до втраченої «Церковній історії» Геласія Кесарійського (IV століття)), Чесний Хрест знаходився під язичницьким святилищем Венери. Коли святилище було зруйновано, виявилися три хрести, а також табличка з Хреста Спасителя і цвяхи, якими Він був прибитий до знаряддя страти. Для того щоб дізнатися, який з хрестів і є той, на якому був розп'ятий Господь, Єрусалимський єпископ Макарій (+ 333) запропонував прикласти почерзі кожен з хрестів до важкохворої жінки. Коли та зцілилася після дотику до одного з хрестів, всі присутні прославили Бога, який вказав на найбільшу святиню Істинне Древо Хреста Господнього, і Чесний Хрест був піднятий єпископом Макарієм для загального огляду.

Друга версія переказу про знайдення Чесного Хреста, що виникла в Сирії в 1 й пол. V століття, Відносить цю подію не до IV, а до III століття і говорить про те, що Хрест був знайдений Протонікою, дружиною імператора Клавдія II (269 - 270), а потім захований і знову знайдений у IV столітті.
Третя версія, також, мабуть, виникла у V столітті в Сирії, повідомляє, що свята Єлена намагалася дізнатися місце перебування Хреста у єрусалимських іудеїв, і врешті-решт один старий єврей на ім'я Іуда, спочатку не хотів говорити, та після катувань вказав місце - храм Венери. Сята Єлена повеліла зруйнувати храм і розкопати це місце. Там були знайдені три хрести; виявити Хрест Христовий допомогло чудо - воскресіння через дотик до Істинного Древа мерця, якого проносили повз. Про Іуду повідомляється, що той згодом прийняв християнство з ім'ям Киріак і став єпископом Єрусалиму.

Незважаючи на найбільшу старовину першої версію переказу про знайдення Чесного Хреста, у середньо-і пізньовізантійську епоху найбільш поширеною стала третя версія, зокрема, на ній грунтується сказання, призначене для читання на свято Хрестовоздвиження згідно із сучасними богослужбовими книгами Православної Церкви.

Точна дата знайдення Чесного Хреста невідома. Мабуть, воно мало місце у 325 або 326 році. Після здобуття св. Хреста Імператор Костянтин почав будівництво цілого ряду храмів, де повинні були відбуватися богослужіння з належною Святому місцю урочистістю. Близько 335 року була освячена споруджена безпосередньо біля Голгофи і печери Гробу Господнього велика базиліка Мартиріум. День Оновлення (тобто Освячення) Мартиріума, а також ротонди Воскресіння (Гробу Господнього) та інших будівель на місці Розп'яття і Воскресіння Спасителя 13 або 14 вересня (за старим стилем або 26 - 27 вересня за новим стилем) став святкуватися щорічно з великою урочистістю, а спогад знайдення Чесного Хреста увійшов у святкове торжество на честь оновлення.

Саме слово «воздвиження» (ypsosis) серед збережених пам'яток вперше зустрічається у Олександра Ченця (527 - 565), автора похвального слова Хресту, яке повинно читатися на свято Хрестовоздвиження згідно з багатьма літургійними пам'ятками візантійської традиції. Олександр Чернець писав, що 14 вересня (за старим стилем або 27 вересня - за новим стилем) - це дата святкування Воздвиження та Оновлення, встановленого отцями за велінням імператора .

За матеріалами статті диякона Михайла Желтова і А.А. Лукашевича «Воздвиження Хреста Господнього» з 9 тому «Православної Енциклопедії». 

Джерело: http://cerkva.vn.ua/

 

На відео: "Відкрита Розмова": Церковний Рік з о. Василем Рудейком, заступником Голови Патріаршої літургійної комісії УГКЦ, священиком храму Священомученика Климентія Шептицького у Львові. Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього.

 

Більше про православні свята на нашому сайті:

Православний календар (найбільші церковні свята)
Про найважливіші релігійні свята розповідатимемо в цьому розділі.

Останні коментарі до сторінки
«27 вересня - Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього»:
Всьго відгуків: 0     + Додати коментар
Топ-теми