Василь Сухомлинський
СТО ПОРАД УЧИТЕЛЕВІ
45. УЧІТЬ ДІТЕЙ ПРАЦЮВАТИ І ПРАВОЮ, І ЛІВОЮ РУКОЮ
Історичний процес розвитку людини склався так, що найрозумніші трудові операції, які пов’язані з думкою і несуть думку «на кінчиках пальців», виконуються правою рукою. Ліва рука під час творчих трудових процесів відіграє допоміжну роль. Правою рукою ми тримаємо інструмент, у правій руці в нас — ручка й олівець, права рука художника створює безсмертний твір живопису.
Правої руки людині досить для того, щоб піднятися на ті вершини інтелектуальної культури, яких вона досягла. Але трудова майстерність, мистецтво праці, розум окремих особистостей розвивались би незрівнянно швидше, якби найтонші трудові рухи, освоєні в усіх людей тільки правою рукою, були б і в лівої руки. Йдеться тут не тільки ще про одну передумову трудового виховання. Між рукою і мозком — багато зв’язків, які діють двосторонньо — рука розвиває мозок, творячи його мудрість; мозок розвиває руку, роблячи її розумним інструментом творчості, знаряддям і дзеркалом думки. Мій багаторічний досвід переконує: якщо найтонші, найрозумніші трудові рухи стають надбанням не тільки правої, а й лівої руки, кількість цих зв’язків зростає, від рук до мозку йде мудрий досвід, який виражає взаємодію і взаємовідношення предметів, речей, процесів, станів. Цей висновок зроблено емпіричним шляхом, але він відображає реальну закономірність: взаємодія, усвідомлена, осмислена завдяки творчій трудовій діяльності обох рук, вносить нову якість у роботу думки — людина охоплює думкою ланцюг взаємозв’язаних явищ, бачить їх як єдине ціле.
Протягом семи років я вчив дітей (з 7 до 14-річного віку) працювати обома руками. Діти навчилися володіти двома різцями, вміли правою і лівою руками монтувати вузли складних моделей, працювали правою і лівою руками на токарному верстаті по дереву. Я бачив, як з кожним роком у діяльності цих дітей розвивається творчий елемент їхньої праці. Характерною особливістю творчості цих дітей було народження нових задумів, винахідливість. Майстри працювати обома руками ніби бачили незрівнянно більше в тому ж явищі, що його розглядали ті, які вміли працювати тільки правою рукою. Обробляючи матеріал інструментом, мої майстри вирізнялися великою тонкістю, ніжністю, пластичністю трудового руху. Вони були закохані в свою розумну творчу працю.
За матеріалами: В.О. Сухомлинський. Вибрані твори в п'яти томах. Том другий. Сто порад учителеві. Видавництво "Радянська школа", 1976, стор. 521 - 522.
Більше порад від Василя Сухомлинського:
Василь Сухомлинський, "Сто порад учителеві"
Книга "Сто порад учителеві" написана російською мовою протягом 1965 - 1967 років. Уривки з роботи друкувалися російською мовою в журналі “Народное образование” (1969, №5,6,9) й українською мовою в ряді номерів газети “Радянська освіта” у 1971 та 1972 роках. У повному об’ємі вперше опублікована українською мовою у 1976 році в другому томі п’ятитомного видання вибраних творів педагога.